fredag 7. mars 2014

Fylt petunia

Som de fleste, som leser bloggen min, har fått med seg, er jeg en evig tilhenger at “gjenbruk” hva sommerblomster angår. Og for tiden driver jeg å lager masse nye planter til de 8 balkongkassene mine. Og i år som alle andre år blir det fylt petunia. Jeg har utrolig sans for disse og synes de er så dekorative, enkle er de å få til også og tåler å tørke ut i ny og ne.

I år kommer jeg til å ha 3 forskjellige fylte petniaer og er her de på rekke og rad:

009[2]

Disse er nesten hvite men med et skjær av lysrosa/fersken.

011[2]

Litt mørkere rosa og har vært de jeg har brukt mest i balkongkassene. I år har jeg tenkt å blande disse sammen med denne blomsten, verbena ‘lascar blue’…tror jeg ihvertfall. Ørlitt usikker på om dette kan bli litt for mye av det gode og litt for sukkersøtt. Hva tror dere?

Sommerblomster__sel(R)_Lascar(R)_Dark_Blue__Verbena_-_Lascar_Dark_Blue_Stort

Jeg har ihvertfall kjøpt en del stiklinger av denne på Plantasjen og passer de ikke sammen, flytter jeg de til et annet sted i hagen.

Til slutt en nyhet i hagen og som jeg tok stiklinger av i fjor høst…

aa2 aa

I går kjøpte jeg meg også et par myosotis eller forglem-meg-ei som det heter på godt norsk. Disse er en gjenganger i hagen og jeg bare elsker disse. Disse har jeg også i rosa som jeg sådde for noen år siden.

006 007

For tiden står de i potter i vinduene i vindfanget og så får vi se om de klarer seg til de kan plantes ute.

Ønsker alle en strålende fredag!

2 kommentarer:

Fjordheim sa...

Ja her er jo "hagearbeidet" alt i
full sving. Du er flink som driver
med stiklinger og "gjenbruk" av planter.
Må si jeg har litt dårlig samvittighet
når det gjelder det. Er ikke så flink
med slike ting, så i stedet for å
irritere meg over at jeg ikek får det til
så kjøper jeg heller nye planter hvert år.
Huff, egentlig sløsing kjenner jeg. Men, men Vil jo gjerne har noen fine
planter jeg også selv om jeg ikke
har noen flott hage og en masse
planter.
Men nå må jeg snart komme meg i kjelleren
å se på de få jeg har prøvd å overvinter
denne gangen.
Ønsker deg ei herlig helg :)

liven sa...

Så mye fint!
Nå fikk jeg lyst å så frø selv. Har litt dårlig erfaring , siden jeg ikke har noe egnet sted å ha dem innendørs :)
Ønsker deg en fin helg!