fredag 31. mai 2013

Den grønne hagen

Med heftig varme om dagen, midt på 20-tallet, og med noen regnbyger innimellom skaper jo det rene tropeværet for tiden. Og det fører jo igjen til at hagen stooortrives. Men den store blomsterfloraen har jo ikke tatt til enda, men masse flott bladverk gjør sitt det også…

011 012
013 017
018 014
020 023
022 025

Jeg fant en idè inne hos Helen Fredholm for noe år siden og det var å bruke alperips som kant langs bedet. Joda, jeg forsøkte meg på det for et par år siden ved å bare stikke avklipp fra hekken rett ned i jorda og sannelig har den begynt å vokse seg til. Ikke stor riktignok, men jeg tror dette blir flott om noen år jeg…

015

Man kan nå skimte den her i fremkant på bedet. Jeg skal klippe av noen kvister til av hekken og sette ned noe flere kvister (ca. 10 cm lange) slik at det blir enda fyldigere her.

Ellers er den gledelige overraskelsen at en del av rosene jeg trodde var døde og som jeg klippet godt ned, nå kommer med nye skudd. Så summasumarum er det ikke mange roser som har dødd i vinter.

024

Hekken bak gjerdet her lukter HIMMELSK deilig når den begynner å blomstre, for her har vi skjærsminhekk. Akkurat denne er jeg superfornøyd med og så flott langs det hvite gjerdet.

Til slutt må jeg takke for all engasjement av vår kjære Mosse-gutt. Joda, han har kommet seg betraktelig og er tilnærmet lik seg selv igjen. God matlyst har han også og resultatet av det er at vi skjemmer han litt ekstra bort nå med nykokt sei. Kjøpte med noen pakker, så da har vi i helgen og vel så det. Det var nok mest sannsynlig mark i magen som nesten tok knekken på Mosse-gutten vår, så heretter skal vi være nøye med å gi han markkkur.

Ønsker alle en super fredagskveld, kos dere masse og jeg avslutter med en flott bilde av en potterose (fikk forresten to) jeg fikk av svigers…ME LIKE!

005

 

4 kommentarer:

Monica fra Koseleg sa...

Du har ein frodig og flott hage! Godt at det ser ut til å gå bra med katten. God helg!

mamma i nord sa...

Å hagen er jo bare begynt å bli så flott.
Vi har også vert velsignet med nydelige dager, men null regn så her må det vannes.
Ser frem til att mine planter blir så frodige som dine.
Alltid spennende når man har omorganisert, og plantet nytt.

Ønsker deg en flott helg

Klem

Gårdsjenta sa...

Så frodig og flott! Hostaene mine er ikke halvveis så langt enda. Kanskje jeg skalmgjøre klippeforsøk på mine roser også, har 8 døde.. :/

Laila sa...

Frodig og fint hos deg, så bra at Mossegutten kom til rette, kanskje han har vært på frierferd?
Jeg setter også avklipp av alperips i jorda for senere bruk, har et "ventebed".
Skal kante et bed i år.
Har kjøpt og sådd store valmuer i år, fikk jo et år frø fra deg, men i fjor var det dårlig så det var liksom noe som manglet.
Ha en fin helg, klem Laila