fredag 13. juli 2012

De gæærne har det godt

For sannelig ble det ikke nok en tur til Kvam og til Bjørke Gartneri i dag også. Og i dag kjøpte jeg:
Den ene klatrerosen er straks klar til å plantes og den skal plasseres ved siden av lysthuset og forhåpentligvis vil den klatre litt oppover veggen. Den andre har jeg planer om å plassere ved rosebua oppved hostabedet jeg viste i forrige innlegg. Men ikke sikkert det går da grunnen der er nesten håpløs å grave i.
Alpeklematisene skal jeg plante ved den nye leveggen som vi skal ha ved den hvite sittegruppa. Leveggen kommer etter stor sannsynlighet til neste uke, så jeg venter med å plante de til da.
Rose Morden Centennial skal jeg ha i rosebedet og kornellen er det mulig jeg plasserer i forkant av den nye leveggen.
Men etter at jeg og svigers hadde vært på Bjørke tok vi turen til skrothandler Letrud på Sjoa. Egentlig hadde jeg håpet at han hadde hatt gammel tegnstein til salgs, men neida, det hadde han ikke. Men istedet for den ble det med meg en gammel do-/låve-eller-hva-det-er-dør hjem. Svigerfar syntes nok at jeg var litt rar som ville ha den, men jeg så sjarmen i den jeg. Den fikk jeg for 50 kroner (som svigermor selvsagt betalte) og den har en så nydelig flott blåfarge og flott patina. Blåfargen passer jo både til rødt, hvitt, rosa, men akkurat nå har jeg plassert den ved inngangen som går mot utedassen. Døra er desverre ikke like bred som inngangen, men gjør det noe da? Tips og meninger er jeg kjempeglad for, for det er jo ikke helt sikkert at den blir stående akkurat her. Tror dette må vurderes en stund. Hva synes du?
004
005
Her er forøvrig bilde av alt jeg hadde med meg i bilen hjemmat, som forøvrig var til stor bekymring for svigerfar som var redd jeg skulle få døra i hodet. Men hittentil har jeg kommet helskinnet hjem uten verken dører, rosetorner, steiner eller hva det måtte være i hodet.
001 
Nå må jeg ut å plante. Har 14 roser å plante i tillegg til noen stauder. Været har utrolig nok vært bra i dag, selv om det har dryppet innimellom. Men sola har preget dagen og slikt liker vi!

8 kommentarer:

Villrose sa...

Jammen bra du har masse energi, da ;-)
"Dodøra" er egentlig ganske fin der... (og sikker med hvite blomster etc, inntil)

Anonym sa...

Den clematisen er jamen flott. Hvor hardfør er den?

Nina i Paradiset sa...

Døra passet flott den!
:)
Fikk ikke mindre lyst til å dra på gartneri-raid nå da....
Æsj, må jo spare pengene og bruke tid på å male butikk!

Nina i Paradiset sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Laila sa...

Som du står på, og flott blir det.
Kikk inn til meg.
Klem Laila

Reginas Cottage sa...

hi lene
wonderful roses and clematis!!!!
the old blue door is great!!!
love your garden,it's a dream!!
have a nice weekend,
regina

Vivishagerom sa...

Du verden, Lene! Så mange nye roser! Det kommer til å bli så flot hos deg etter hvert!

Den døra var jo bare helt knall! Du må komme over å se roseblomstringen min snart, før alt blir ødelagt av regn!

Fortsett å være gal, det liker jeg! Stor klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Nå har jeg kost meg med bloggen din både lenge og vel og er sååå imponert over hvor flink du er! For en energi du må ha!! Siden vi har så lyst på lysthus, har jeg også lest alle(!) lysthusinnleggene dine. Sååå flott og koselig. Det så ut som det hadde stått der i all sin tid allerede i det øyeblikk det var plassert. Jeg har en egen bok med bilder av lysthus og idéer (den ble startet på for 20 år siden!). Men nå skal jeg føye til dine bilder:-)

Ha en flott sommer i den koselige hagen deres!

Klem fra Hjørdis