onsdag 20. juli 2011

Roseplanting og ny armeringssøyle

I kveld har jeg fått tatt en liten sjau ute, meg og myggen selvsagt. Nedenfor er noen bilder av blomstringen pr. dags dato:


Lavatera trimestris 'pink blush', knautia 'watercolors' og artemisia ludoviciana ble veldig flott sammen. Denne lavateraen skal jeg så mer av til neste år da jeg likte fargen på den inmari godt.

Phlox og den hvite jeg ikke husker navnet på i farten ble heller ikke så verst selv om fargen på phloxen egentlig ikke er en farge som passer i hagen. Fargen kommer litt feil ut her da den heller mer over på orange.



Her er bilde av en av rosene, Jenny Duval. Denne har egentlig en litt stilig farge som heller litt over mot lilla. Passer veldig godt sammen med sølvgrått bladverk, så her holder den til sammen med artemisia ludoviciana og den hvite som jeg ikke husker navnet på nå heller. Pokker, hva het den igjen da? Uff, frustrerende!!!!! Denne sådde jeg for en del år siden og den sprer seg kjempemasse. Hmmm....tenke-tenke.....



Mange av peonene synger på siste vers nå men noen er også snart klare for å blomstre. Og i år kunne jeg endelig nyte synet av den flotte papaver 'coral reef' som jeg sådde for et par år siden. Synd blomstringen varer så kort da.




Ny armeringssøyle.....


Trengte litt høyde på enden av bedet nedenfor og da brukte jeg noe av armeringsnettingen jeg har en flust av og lagde en søyle. Jeg har plantet et par roser ved søyla, type new dawn som forhåpentligvis vil klatre i den etterhvert. Akkurat her driver jeg å planter på nytt så det ser litt glissent ut der, men jeg tror det blir bra når det får vokst seg til der. Har også plantet en rose til der av typen John Cabot. Et par roser til av samme typen vokser også lenger bak i bedet og jeg tror det blir fint med en kontrastfarge sammen med de lysrosa jeg allerede har der fra før.


Ellers har jeg fått flyttet litt roser og jeg har også plantet en ny rose som heter tornedalrose og som jeg ikke har fra før. Jeg har også kjøpt en til men jeg husker ikke navnet på den i farten.





LENE, HUSK Å FLYTTE ROSA BELLE AMOUR LENGER FREM. STÅR PLASSERT TIL VENSTRE FOR MORDEN CENTENNIAL.



Nydelig vær i dag og det ser det ut til at det blir i morgen også. Men det hjelper ikke så mye for meg som skal på jobb. Og slik værmeldingen spår ser det ut til at det blir dårlig til helgen. Da blir planen min å fortsette på lysthuset. Det SKAL bli ferdig i år!



God natt!

1 kommentar:

ingridn sa...

Så flott det er blitt hos dere Lene, og så godt å få litt hjelp av en liten gartnerspire.
Lekre samplantinger og lysthuset blir nydelig.
Fortsatt god sommer.