onsdag 28. juli 2010

Noe jeg aldri har gjort før - Decoupage og rosestiklinger

Som overskriften sier så har jeg funnet på ting jeg aldri har gjort før. Det første er decoupage og det var bare supergøy! Nedenfor er noen av resultatene. Definitivt ikke perfekt, men øvelse gjør mester sies det. Billig moro er det ihvertfall. Jeg investerte i noen pakker med forskjellige servietter og litt lim/lakk og da var det bare å sette i gang. Mine "forsøkskaniner" var et trehjerte, en svær kransekakeboks og en hermetikkboks. Jo, en blomsterpotte ble også dekorert med roseserviett, samme type som på lokket nedenfor, men den tok jeg ikke bilde av.
Litt spent på om "boblene" blir litt mer borte når limet tørker. Men nå er vel jeg kjent for å like det litt shabby så det gjør ikke så mye om det ikke blir helt strøkent. Men konklusjon er at dette var superduper gøy og skal prøves mer!



HAGEN.....
Jeg må si at hagen er blitt nedprioritert i sommer. Ikke har det blitt mye luking og ikke har den blitt gjødslet. Men jeg kommer sterkere tilbake til neste år når huset forhåpentligvis er ferdig (hmmm, da har jeg jo lysthuset),
Men de som ikke har skuffet alikevel er erteblomstene. De er bare heeeelt nydelige nå og lukten av de er bare himmelsk og ubeskrivelig herlig! Uten tvil, en må-ha sommerblomst! De som er avbildet er frø jeg bestilte fra English sweet peas
Dette firmaet anbefales på det sterkeste og de har et utrolig stort sortiment av ertefrø.





....noe av hagen blir med inn slik som de siste pionene som blomstrer, Sarah Bernhard og ikke minst noen av erteblomstene.

ÅRETS ROSEFAVORITTER I HAGEN.....


En annen til jeg heller aldri har gjort er å sette rosestiklinger. De har vel stått en ukes tid nå under hvit plast og jeg er så spent på om de vil rote seg. Jeg VET det er i seneste laget å ta stiklinger nå, men jeg måtte bare prøve. Det vanskeligste, som jeg har lest meg til, er selve overvintringen. Gøy å prøve uansett. Når vi snakker om roser får det meg til å tenke på lavendel. Jeg sådde lavendel angustifolia for et par år siden og de var utrolig lette å få til. Nå har de klart et par vintre og de ser ut til å klare seg godt i klimaet her på Lillehammer. Men uansett skal jeg ha flere, så det blir en av de jeg skal så til vinteren.

KOS DERE FOLKENS!

7 kommentarer:

Gretchen sa...

Her var det mye flott - både decoupage og blomster! Tror jeg må prøve meg på rosestiklinger - men det blir neste år...

Lene sa...

Skal prøve meg på litt decoupage jeg også. Erteblomster skal jeg definitivt ha neste år. Sår du dem inne?Når?

Vivishagerom sa...

Ja, hva er det du ikke får til, Lene? Virkelig flott ble det. Håper du har lagt av en serviett til meg :-) samler, jeg vet du.
Jeg holder nå på i hagen når jeg kan, og når det ikke regner. Jeg er sur på været, for nå synes jeg det har vært mye grått vær.
Skal prøve å samle frø fra klokkene jeg fikk av deg i fjor, synes de var helt super fine.
Kos deg videre.

IngunnBW sa...

Næh, så fint! Jeg kjøpte decoupagelim og servietter for et par uker siden, men har ikke kommet så langt som til å lage noe enda. Jeg må også grunne det jeg skal lage. Blikkbokser er superfint til så mye, din ble nydelig!

MIne erteblosmter som jeg sådde rett i krukke ute har bare kommet med ca 5 cm høye spirer foreløpig. Da blir det høstblosmtring på dem, fint å ha noe på den tiden også når de andre krukkene begynner å synge på siste verset.

Jeg sådde Lavandula augustifolia i år, jeg tror jeg får noe til overs. Da kan jeg sende dem til deg? :)

Junk De Lux sa...

Hei på deg:)

Takk for koselig innlegg på bloggen min...ja,shoppingen er et evig problem;=)
Har undersøkt litt om sjokoladen din og fant ut at den har en egen FB side http://www.facebook.com/Crunchie#!/Crunchie?v=wall

Håper kanskje noen der kan hjelpe det:)

Ha en strålende dag!

Simones Country Home sa...

Heia.

Takk for hyggelige kommentarer fra deg. ;o))

Kjempemoro med decoupage, drevet masse med det før. Kjempefint ble det jo. Å det ser ikke så bra ut før limet har tørket skikkelig, men etter blir det så fint. ;o))

Nydelige blomster i hagen din også. Nå skal Nina sende meg litt blomster så jeg får noe å ha i hagen min jeg også. Har jo som sagt ingenting.

Ha en fortsatt super dag.

Klem Simone ;o)

Min Verden sa...

Hei du! Her har ikke jeg vært før - og det var jammen flaks jeg fant deg :) Vel, for det første er også min favoritt i hagen Duchesse de Montebello - deretter! Blikkboksen! Den var helt knall og takk for tips :) Nå er det bare å begynne å samle blikkbokser til å ha på verandaen. Jeg legger deg til lista mi, så mister jeg deg ikke :)