onsdag 5. mai 2010

Rotete hage og gledelige forandringer i gutua


Ettersom det fremdeles ikke har begynt å blomstre i hagen enda er det da en liten trøst at jeg kan glede meg med det lille som blomstrer inne. De nydelige langstilkede rosene fikk jeg forresten av Mortens tante og onkel. Flotte ikke sant? Anledningen til denne flotte overraskelsen er vel at jeg snart fyller år. Men når man om ikke så altfor mange år bikker 40-tallet føles det ikke riktig å feire dagen, så den kommer til å foregå i full tystnad. Gaver har jeg allerede fått kjøpt av bursdagspenger jeg har fått; litt green gate fra svigers og flueskap fra Morten. En gave til meg selv har jeg også bestilt, 3 stk. clematis "Etoile Violette". I fjor plantet jeg nemlig en type klatrerose i rosebua opp mot hagen (klarer ikke å huske navnet på den, men den er hvit og meget hardfør). Men jeg tror ikke den trives der jeg så derfor har jeg tenkt å forsøke et par clematis der.
I år som alle andre år synker selvtillitten min drastisk hva hage angår. Synes ikke jeg får det til og det irriterer meg grønn og blå. De samme spørsmålene dukker opp i hodet mitt; hvorfor gjorde jeg ditt, hvorfor gjorde jeg datt, hvorfor gjorde jeg ikke ditt og hvorfor gjorde jeg ikke datt. Og bedre blir det ikke når NIB kjører en utfordring som går ut på å vise uteplassen sin. Rundt omkring i bloggverden dukker de flotteste hager opp. JA, jeg blir litt misunnelig, men jeg har ikke noe annet alternativ enn å beundre alt det flotte andre får til. Og det er heller ikke til å komme bort fra hva gode Helen har fått til. Da skal jeg love dere prestasjonsangsten min kommer. Hvordan får hun det til? Det virker som hun har så kontroll på alt hva hun gjør og alt er så frodig, flott og perfekt å se på. Hos oss så er det vel så og si null kontroll og planter og busker blitt plantet om i nen. Av og til får jeg lyst til å bare bestille en gravemaskin og få gravd opp hele hagen slik at jeg kan starte helt på nytt. Men selvfølgelig er det helt urealistisk så jeg får vel bare prøve å rette opp det jeg kan. Ååååååå, godt å få ut litt vemmelig frustrasjon. Nedenfor er ihvertfall litt bilder fra hagen tatt i fjor og på bildene ser det vel egentlig ikke så ille ut, men alt blir så mye finere på bilder synes jeg. Men uansett, det jeg trenger er STØRRE HAGE OG LITT
HAGEKONTROLL. Jeg må prøve å være litt mer bevisst på hva jeg putter i jorda, hvor store de blir, om de passer sammen med resten. Jeg må skjerpe meg, slutte å drive med haging på måfå. Så målet mitt denne sommeren må være å være litt mer bevisst på mine hagehandlinger, planlegge nøye og ikke bli helt frivil uten å egentlig tenke på hva jeg gjør.

Fra hage til hus for JIPPIIIII, neste uke begynner vi med husbyggeprosjektet. Planen er at snekkerne skal komme å begynne å grave å få lagd ringmur da. Fy søren som jeg gleder meg, må bare huske på å ta før-bilde slik at jeg kan se forskjellen når vi blir ferdige. Så nå er det ikke lenge til at jeg endelig kan få gjort det trivelig ved inngangspartiet også. Bilder kommer underveis i byggingen. Jo, vi har også fått ordnet papirer for oppmåling av tomta, godt å få det i orden slik at vi vet nøyaktig hvor tomta vår går. Men jeg frykter at oppmålingen blir litt negativ da vi nemlig frykter at tomta ikke går så langt nord som vi tror. Men-men, det får vi uansett ikke gjort noe med. Punktum for denne gang, nå skal jeg slappe av litt før jeg skal legge meg.
So long folks!

PS! Er det noen som har et par friske kvister av sørgepil og avse? Da hadde jeg blitt kjempeglad. Blitt inspirert av Helens sørgepil-bilde og har så lyst til et sånt i hagen her også, dog ikke så svært som hennes for da hadde den vel dekket omtrent hele hagen, hihi.

7 kommentarer:

Simones Country Home sa...

Hei på deg.

Så vakker hage dere har. ;o)

Klem Simone

RandiF sa...

Dine frustrasjoner er kjent stoff for meg og sikkert de fleste som er engasjert i hagen sin. Du har en nydelig hage allerede, og bedre blir den sikkert med årene. Og når det gjelder andres hager, skal du huske på at alt ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten......;-)

Fru Glitters Hus sa...

Nydelig hage du har, og det ser bare helt lekkert ut. Teppet du hekler var jo rå lekkert.Holder på med et selv også, men det tar tid gitt:-) Ha en strålende torsdag.

Klem

IngunnBW sa...

Du har en vakker og prydelig have som du kan være stolt av, Lene. Glem tanker om gravemaskin og endevending, den er nyyydleig som den er! Og uteplassen er jo bare skjønn :)

Så moro at dere skal startene arbeidene med påbygget nå, det blir veldig spennende følge med på :)

Jeg sender deg et par avklipp av sørgepilen min :) Hvor lange må de være? Du trenger det ytterst på grenene regner jeg med, dvs fjorårets vekst?

Merethe sa...

Heisann Lene. Jeg stemmer i med de andre. DU har jo en flott hage. Den ser både frodig og nydelig ut. Men forstår jo også at du ønsker så mye mere. Det kommer etterhvert. Hos oss er det masse igjen og jeg nærmer meg kanskje mine drømmer når jeg blir pensjonist...he he noen år til enda det da. Så spennende med tilbygg på huset. Her står det stille med hobbyhuset...vi begynte ute i hagen når snøe gikk og forble ute. Men det blir vel litt regn noen dager og da kan vi jo saktens legge litt gulv.
God helg om litt.
Merethe

Mariann S sa...

Eg syns Hagen din e nyyydelig, med alle 'roma' den har :) Er misunnelig eg ;) So e de ikkje farlig å bli 40, eg har overlevd de bra ett par år ;) Lykke til med husbygging og god helg til dokke alle tre :)

Solveig sa...

Snille Lene - du har en nyyydelig hage!! Det du tenker om andre, tenker jeg om deg; hvordan får hun det til??? Nå har jeg sette det ene flotte prosjektet etter det andre, og jeg er stadig like imponert:o)))
Jeg venter spendt på at geraniumene jeg fikk av deg i fjord høst, skal begynne å titte opp av jorda. Lurer på om frosten har tatt helt knekken på dem.....Og vinteren er vi ikke ferdig med ennå. I dag lavet snøen ned igjen. Grrrr!!
Jeg har fortsatt noen frø igjen av de jeg fikk av deg i høst. Tror du det er hjelp i å så dem direkte på friland? Må vel uansett vente til vineren slipper taket...

Hagen blir nok til etterhvert som vi går hos oss også, Lene. Eller hva? Det er jo så mye en har lyst til! En skulle sikkert ha vært mer ensidig og satset kun ute eller inne, men sånn er det altså ikke.
Nå er det hage for alle krefter fremover.....så snart vinteren slipper taket:o)))
Ha en strålende uke, min venn!
Klem fra Solveig