torsdag 2. juli 2009

Vanning og atter vanning i gutua og flere bilder!



Petunia som jeg sådde i vinter. De brukte utrolig lang tid å spire og de var bittesmå da jeg satte de i altankassene. Men takket være varmen og en del vanning har de virkelig kommet seg.




Skjærsminen har blomstret i full fart og de gir fra seg en utrolig god lukt.

Det ene bedet utenfor det hvite gjerdet. Dette ble jeg utrolig godt fornøyd med i år. I fjor, derimot, var det helt fiasko da jeg hadde plantet masse stokkroser der. Ikke fint i det hele tatt men nå føler jeg at det har blitt bra.




Ridderspore på vei og New Dawn som slynger seg i rosebua sammen med humle.




Ukjent pion kjøpt på Plantasjen for en del år siden. Denne hadde plutselig sprunget ut da jeg kom hjem fra jobb i går. Skal si det går i raskt tempo her.

Geranium, roser, hasselurt, ridderspore og hosta - en fin kombinasjon. Til neste år skal jeg så masse geranium for den har jeg fått skikkelig sansen for gitt.






De to siste bildene viser bedet jeg begynte å lage i 2006. Her har det blitt masse flytting og en del har blitt kastet i røysa. Jeg så jo fort at det ville blitt for tett, så da var det bare å flytte i vei. Dette bedet kommer nok ikke til å gjøre så mye av seg i år, men jeg vil tro at til neste år blir det flott her. Nedenfor er bilde fra nettopp 2006 da vi begynte å grave bort torva, så forandringer har skjedd.



Ellers synes jeg irisbedet begynner å bli flott nå og for første gang har flere av irisene begynt å blomstre. Iris er vanskelig å ta bilde av synes jeg, fargene blir ikke riktig på bildene, men jeg skal forsøke å ta bilde litt senere. Jeg måtte forresten dra opp en rot i går for inniblant blå, hvite, lilla og pastellfargede iriser dukket jammen en påskegul iris opp. Det ble jo full skjærings så den endte sine dager på røysa. Denne gule irisen dukker forresten opp i andre bed også, men jeg tror de skal få lov til å stå der.

Ja, så er det helg for denne frøkna, har hatt 3 intense dager på jobb med fakturering i lange baner, men jeg liker å ha det hektisk, bare så synd timene går så altfor fort. Akkurat sånn er det forresten når jeg driver i hagen også, plutselig har det gått en 3-4 timer selv om jeg mener jeg bare har drevet på en time. Men det er vel et tegn på at man trives.

Liten etterlysning: Dersom det er noen som har en lys-lys blå iris som blir høy er jeg kjempeinteressert i å kjøpe/bytte. Veldig mange av irisene jeg har er mørk blå/kornblå, så jeg mangler liksom denne da.

Ok, mulig jeg forresten tar en liten live-hagevandring i kveld slik som Vivi har gjort. Er jo litt morsomt å se på det senere. Jeg forsøkte det tidligere i år, men det tar så sinsykt lang tid å laste det inn på bloggen.

Ønsker alle som titter innom en riktig flott dag!

6 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Du kunne jo komme å få en vandring på ordentlig da,Lene. Jeg har roser som blomstrer nå.
Nå er det herlig og jeg koser meg i hagen om dagen.
Kos deg masse. Klem

Solveig sa...

Fy søren så flott hage du har!! Det er ikke vanskelig å forstå at du koser deg her. Vakre bilder som tatt ut av et hagemagasin :-)Veldig kjekt å se.
Ha en strålende ettermiddag i ditt hageparadis :-)
Sommerklem fra Solveig

Tove sa...

Så flott du har det :-)
Jeg kan ta med noen storkenebb til deg neste gang jeg skal til Lillehammer. Har sådd litt for mange ;-)

Hilsen fra landet sa...

Så fantastisk å få se!!

Lene fra Lillehammer sa...

Næmæn Tove, har DU sådd for mye da? Jeg takker på forhånd jeg vet du, tar gjerne imot!!!

IngunnBW sa...

Så flotte bedene dine har blitt Lene! Mange nydelige kombinasjoner :) Ja, det har sannerlig gått fort for seg i haven denne uken. Jeg får ikke sukk for meg før nye roser springer ut, blir kjempedigre og lyse. Det gjelder å følge godt med så man ikke går glipp av noe!