onsdag 17. juni 2009

Jeg er stolt av hva vi har fått til i hagen jeg!

Vi kjøpte huset vårt i november 2004 og ikke visste jeg da hvordan hagen så ut, ikke tenkte jeg så mye på det heller og ikke var det så interessant heller.

Men våren kom og det som åpenbarte seg var stort sett en stor grønn plen, MAAAASSE vissent langt gress, en stygg klessnor og et x antall med svære steiner så min første tanke var at her måtte noe gjøres. Jeg må vel si jeg var veldig usikker på om vi skulle få til noe her for på den tiden hadde jeg null og niks greie på hage. Masse tomme tanker strømmet gjennom hodet og jeg klarte ikke å se for meg hvordan vi skulle gjøre ting og jeg klarte ikke å se for meg noe som helst for å være helt ærlig. Jeg husker vi snakket om å hyre en hageplanlegger, vi sendte også mail til Grønn Glede (uten at vi fikk noe svar tilbake) og vi så ganske så svart på hele greia, ihvertfall jeg da. Men etter hvert begynte jeg å lese litt på nettet og der fikk jeg snappet opp litt ideer og til slutt fant jeg Hagegal og da var det vel gjort. Gjennom Gal har jeg fått masse hjelp og det er jeg evig takknemlig for, ja man kan vel si at Gal er for meg grunnmuren til hele hagen.
Etterhvert som tiden har gått har føler jeg at jeg har klart å få til en ganske representabel hage og nye ideer dukker stadig opp. Men jeg må vel si at det meste av haginga går mer på impuls handling...........plutselig får jeg en ny idè og da er det bare å sette igang........og det skal helst skje i går. Jeg har funnet ut at det som er med haging er at det er null og niks vits å planlegge på forhånd hva du har tenkt å gjøre, for som regel blir det flere prosjekter på en gang og noen ganger blir det til og med glemt det man HADDE tenkt å gjøre. Så jeg har funnet ut at det beste er å bare å gå ut i hagen så dukker garantert ting opp av seg selv og man finner masse ting man kan gjøre.

Den gang tilbake i 2005 da jeg så smått begynte å interessere meg for hage visste jeg ikke helt hvilke type hage jeg ville ha, men der har jeg
Helen Fredholm å takke. Hagen vår skulle, etter inspirasjon fra Helen, bli en romantisk hage og det er takket være Helen at jeg har klart å finne MIN type hage og ikke minst å oppdage så mange flotte og, for meg, "nye" planter. Ikke visste jeg at det fantes så mye flott. Så hjemmesiden hennes har blitt studert nøye både på kryss og tvers og opp og ned. Og boken til Helen har ikke fått meg til å interessere meg noe mindre for hage akkurat. Den anbefaler jeg på det sterkeste. Og et hagebesøk hos Helen er også å anbefale, men husk å få haka opp igjen fra bakken etter et besøk i hennes flotte hage.

Min 5. hagesesong er i gang her i gutua og jeg har tatt en rundtur i hagen og tatt masse bilder av slik det ser ut nå. Her har ikke rosene begynt å blomstre enda og generelt er det ikke så mye som blomstrer, men det er like om hjørnet og jeg gleder meg helt vilt. Men jeg synes det er flott nå og jeg da, det er så frodig alle steder.
Til slutt vil jeg takke alle på Hageal som har hjulpet meg gjennom hagesesongene, takk til Helen for all inspirasjon og jeg vil også takke meg sjøl og jeg for det jeg har fått til. Jeg er ikke typen som skryter av meg sjøl men akkurat nå tar jeg meg den friheten og gjøre det. JEG ER STOLT AV MEG SJØL OG DET JEG HAR FÅTT TIL JEG SÅ KAN FOLK MENE DET DE VIL! Morten er veldig flink han også forresten, må jo ikke glemme han stakkar!


















































15 kommentarer:

Signe sa...

En frodig og flott hage har du opparbeidet. Dette har du all grunn til å være stolt av.

Mariann S sa...

En nydelig hage har du :)
Og flink er du også.
Eg syns du har ein flott blogg, eg trives godt her 'inne' hos deg :)

Sine sa...

Du har all grunn til å være stolt av deg selv. Jeg synes du er et rivjern av en hager! Og så er det så fin harmoni hos deg, plantene står så godt sammen. Hvordan har du fått til det? Jeg sliter veldig med å kunne se hva som blir fint.

Tenk på all den deilige tiden dere skal få i hagen alle mann. Unner dere det.

Anonym sa...

Hei!
Synes du har en kjempeflott blogg og en kjempefin hage! jeg er en nybegynner hage-entusiast, og har så smått begynt å anlegge hage her vi bor! Synes `stein-stiene`dine er superfine, hva gjør jeg for å få lik ?? Duk, SAND og stein? Hvor finner du sånne små fine steiner?
Rita

Elsa sa...

Du har all verdens grunn til å være stolt av hagen din og hva du har gjort der. Frodig og flott i alle bed, og stiene du har laga er så flotte.

Berit sa...

Nydelig, Lene!
En dag kommer jeg og forlanger hagevandring!

Merethe sa...

Så klart du skal være stolt over alt du har gjort i hagen.:) Det er en nydelig hage med romantisk sjarm over det hele. :) Har sagt det før,liker hagestilen din veldig godt.

Snuffeldyret sa...

Så klart skal du være stolt over hva du og gubben har fått til!
Hagen din er kjempefin. Jeg er imponert over hvor fort den er stablet på beina og hvor stor innsats dere har lagt ned i den. Skulle ønske jeg var like kreativ og hadde like stor gjennomføringsevne som dere to!

IngunnBW sa...

Åh Lene, jeg er nesten stum av hvor vakker haven din er! Tenk på alt du har utrettet og oppnådd i løpet av disse årene, det er altså utrolig beundringsverdig. Nå kan du virkekig nyte resutlatet av verket ditt, bedene strutter av frodighet og velvære :)

Med en så nydelig og gjennomført hage må du nok være forberedt på en del besøk av hagevenner fremover regner jeg med :) Det er jo koselig å vise frem og fortelle om det man har gjort til noen som virkelig er interessert og setter pris på det!

All honnør til deg Lene, du kan med rette være stolt av deg selv! DET er en god og velfortjent følelse det :)

Nina (fra Hagegal) sa...

Du har all mulig grunn til å være stolt, hagen din er aldeles nydelig! :-))

Nina i Paradiset sa...

Jeg bare MÅ nedover og se den hagen din i år!!!
Bare lurer på om det er bedre å kommer før eller etter baby!?! (skal jo på Hunderfossen)
Må ta en diskusjon med den nevenyttige.

Har du ikke FØR-bilder av hagen da?? (det hadde ikke jeg i trønderhagen, for det var noe jeg ikke tenkte jeg ville ha...) Nå ser den jo helt fantastisk ut da, og hvordan den ser ut senere når både pioner og roser blomstrer....!! :))

Ellers liker jeg bruken av steinene dine, og du er heldig som finner sånne rundslepne steiner i nærhetne (rekner med at du gjør det når du har så mange) Her aner jeg ikke hvor jeg kan finne sånt, derfor er det litt for lite av det i hagen min enda.

Nei, nå tror jeg at jeg skipper mat, og hopper i bilen for å handle litt. Kjøper meg noe fristende å "trø i hålet" i byen i steden. Ikke 100% hagevær i dag, og jeg er rastløs.... (les tom for større planter!)

Klem & klem!!

Anonym sa...

Du har all grunn til å være stolt! Helt utrolig at du ha fått til alt dette påså kort tid!

Helen sa...

Virkelig vakkert Lene! Jeg må nok lære av deg heretter skjønner jeg. Må si at jeg er veldig stolt over at du har funnet inspirasjon hos meg.

Lene fra Lillehammer sa...

Hei til dere alle sammen og tusen takk for så mange hyggelige kommentarer, glad dere likte hagen min da, det setter jeg stor pris på og det gir meg jo inspirasjon til å fortsette videre.

Til Mariann S: Superglad du liker bloggen min. Jeg har har også så lyst til å lese bloggen din også og jeg har forsøkt flere ganger å komme inn i din, men av en eller annen merkelig grunn kommer jeg ikke inn, den bare står og jobber. Det er mulig jeg har kommet inn et par ganger, men det er jo altfor lite. Synd og jeg håper det ordner seg etterhvert.

Til deg Sine: Kunsten å få plantene til å stå godt sammen er utallige flyttinger av staudene. I det ene bedet på nersiden av annekset, det svære på en av bildene, ja der har jeg vel flyttet stauder hvert eneste år (det blir 4 sesonger det) og førstes nå begynner det å bli bra synes jeg. Bedet består mest av høye stauder og det har ikke vært så enkelt akkurat.

Til Rita: Steinveiene har jeg lagd på følgende måte: Gravd ned ca. 30 cm, lagt på markduk i hele bunnen og opp langs sidene. Deretter har jeg fylt på med maaaasse steinmel og deretter er det bare å banke steinene nedi. Veeeldig mye jobb og skulle jeg ha valgt det nå hadde jeg brukt grus i stedet, synes det er altfor mye vedlikehold å holde de fine.

Berit: Det er da bare å komme det vet du.....

Til den gravide: NEI, selvfølgelig har jeg vært så dum og ikke tenkt på å ta bilder av hagen slik den var og det angrer jeg meg bittert for. Mulig det skyldtes mangel på kamera den gang. Men arg og arg. Men jeg har jo noen bilder fra første sesong og det var ikke noe å skryte av akkurat. Men for å si det enkelt bestod hele hagen av gress og nesten ingenting annet med unntak av et epletre.
Steinene tar jeg fra den STØGGE røysa nord for oss. Uff, der er det kjempestygt men vi har klart å fylle den utrolig mye og plenen har plutselig blitt ihvertfall et par meter bredere etter all torva vi har tatt opp. Så alt av hagerusk kaster vi der og drømmen er at den en dag blir tettet helt.
Du må jo bare komme når du vil, dette må du jo styre sjøl vet du.

Til Helen: Så koselig å høre fra deg da, det gjør meg veldig stolt. Men jeg må nok si at jeg har fremdeles mye å lære av deg og jeg håper det kommer en etterfølger av boka di etterhvert.

Mariann S sa...

Hei igjen Lene.
Eg har hatt problemer sjøl og med bloggen min, at den er so ufattelig treig.
Men no har eg skifta nettleser frå IE 2007 til Mozilla firefox 3,5 beta 4. Og då går det som en drøm :) Har fått tilbakemeldinger frå fleire som har hatt det på samme måte med blggen min. At det har ordna seg med firefox. Eg har fleire bloggar, men det er berre hagebloggen som er so treg. Trist at det er sånn, men eg veit ikkje kva eg skal gjere med det.
Håpar at du kjem deg innpå, hadde vore kjekt det :)
Køyrer vi den veien når vi skal på østlandet i sommar, håpar eg å få titte innom hagen di :)
Ønsker deg ei god helg :)