lørdag 25. april 2009

Sti-oppi-hagen - JIPPI, DEN ER FERDIG!

Ja nå er jeg så forferdelig fornøyd for omsider har grusstien jeg har gått og tenkt på så lenge endelig blitt realisert. Jeg ble faktisk veldig godt fornøyd selv om det var en tung jobb. I går kom det attpåtil 5 kubikk med matjord til meg også så jeg har fått fylt opp en del bed. Og nå bare gnir jeg meg i hendene for nå står det beste igjen, nemlig å få plantet i de forholdsvis tomme bedene. Det er jo det morsomste av alt. Nedenfor kommer det endelige resultatet av grusstien vår, tatt i forskjellige vinkler:





Og nå trenger jeg ekspertise fra dere hageeksperter. Der hvor grusveien grenser mot gresset, der hadde jeg tenkt å plante isop langs hele stien, men så ble jeg litt usikker. Blir det veldig kjedelig? Jeg kunne jo evnt. plante noe mer bak isopen senere. Trenger gode forslag!!!

Jeg har fått gjort litt mer og jeg. Jeg har bla.a. gravd opp og flyttet masse roser, noen som stod helt bortgjemt og noen som ikke passet der hvor de stod. Tror det blir bra nå, men jeg har igjen en del roser til, men det skal jeg forsøke å få tatt i morgen. Ellers har jeg fått gravd opp humla som stod ved inngangsdøra. Den passet ikke der og dessuten må den opp den dagen vi skal bygge nytt der. Like greit å få den opp og jammen hadde den litt av noen røtter (humla har stått der i 4 år). Den flyttet jeg og plantet på den ene siden av den overbygde "kjærlighetskrakken", krakken jeg fikk av Morten i bursdagsgave i fjor.. Forhåpentligvis skal den få slynge seg oppover "veggene" og "taket" på krakken. På den andre siden står det også en humle, men av typen 'Aureus', limegrønn humle. Den vet jeg ikke om lever (dårlig behandlet), men humulus er jo ikke akkurat kjent for å være noen pingle, så vi får se.

Ellers går det jo masse tid på herding av spirene. Fy søren så kjedelig. Inn og ut og inn og ut......og det er ikke snakk om få kasser heller. Tror det er rundt 20 kasser jeg. Uff, gleder meg til jeg er ferdig med det.

Jeg må også legge til at været har vært heeeeeeelt supert i dag, kunne vel ikke ha vært bedre og vi har kost oss ute allemann. Martinus har allerede begynt å interessere seg for riva så hagegalskapen ligger nok i blodet hans tror jeg.

Nei nå skal jeg ikke gjøre noe mer i kveld, bare slappe av og kose meg. Joda, Morten sitter også her men han føler seg vel litt oversett nå når hagegalskapen har tatt helt overhånd for min del. Men jeg har jo så mye å ta igjen etter et "friår" i fjor. Nå har jeg kommet inn i en sånn fase i-dag-skal-jeg-lage-noe-godt-til-deg-til-middag-fase, men som aldri blir noe av ettersom jeg driver for lenge ute i hagen. Men i dag SKULLE vi egentlig ha wok med svineindrefilèt. Joda, grønnsaker og saus ble kjøpt inn og indrefilèten ble tatt opp fra fryseren. Men så var det denne tia da. Men tross alt, det er tanken som teller, ikke sant? Så istedet for middag ble den i dag erstattet av salt kjeks......................................joda, vi har ost og druer også så det er ikke så ille. Osten vi spiser og som vi har spist mye av før heter Brie de Chevre og kan absolutt anbefales.

I morgen håper vi på like godt vær men jeg må også begynne å lade opp til fagprøven jeg skal ta mandag-onsdag neste uke. Men jeg gruer meg litt fordi jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg bør kunne (joda, jeg har jo lærerplanen), men jeg tar det litt på sparket jeg og håper det går bra, jeg får smiske litt med kaka jeg lovet de å bake. Bare det bør jo være grunn til å at jeg bør få fagbrevet godkjent.

Til slutt vil denne lille alven sende en liten hilsen til bestemor og bestefar på Otta. I skrivende stund ligger denne lille alven å sover godt i senga si etter et herlig kveldsbad.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin grus gangen ble! Nå fikk jeg mer motivasjon til å starte på min grusgang! Ha en fin helg!

Ingunn sa...

Så fint det ble. Skjønner godt at middagen måtte vente.

Hilsen ingunn

Vivishagerom sa...

Grusgangen ble jo kjempe flott. Du er jammen flink, Lene.Og mange nye bedd, det er jo toppen av glede.
Herding av blomster gjør jeg lettvindt. Jeg skyver bare hele glassdøra opp så er det gjort.
Lillegutt er fortsatt en liten sjarmør. Dattera i huset sitter å ser på bilde og synes han var veldig søt.

Ellen Walnum sa...

For noen kjempeflotte grusganger! Hvor får du tak i kantsteinene du har brukt. Plukker du dem selv eller kjøper du dem noe sted?

Den lille alven var nå det vakreste av alt synes jeg:-)

IngunnBW sa...

Å guri malla, så utrolig flink og effektiv du er Lene! Såååå fint det er blitt! Og mye god plass til staudebebissene dine :)

Forslag til kant: Isop blandet med f.eks lavendel eller annet i noenlunde samme høyde, delt inn i ulike felt som blander/bølger seg litt innover med andre stauder. Altså ingen rett kant. Det passer inn i helheten synes jeg.

IngunnBW sa...

'Aureus' er litt mer svaktvoksende og litt sartere enn vanlig humle. Håper den har ovelevd vinteren, for den er rålekker :)

Selv om jeg bare hadde 3 kasser ut og inn, fant jeg fort ut at det var kjedelig. Så etter 2-3 dager lot jeg dem stå ute, det har gått helt fint! Og det har vært nede i 2 grader om natten. Jeg satte ut de største frøplantene riktignok. Campanula 'medium', stokkrosene, erteblomstene, Delphinium. Agastashe er for lengst i jorden :). Men jeg har jo så utorlig dårlig hukommelse at jeg ikke husket at det er en bladlilje der jeg plantet dem. Enda jeg traff på den digre rotklumpen ringte det ingen bjeller... Så de må opp igjen, men jeg venter til jeg ser hvor jeg har hull i bedene. Gjør ikke samme feilen to ganger på rad!

Hihi, skjønner godt om Morten blir litt snurt når han er lovet wok og får salte kjeks! Å ja, den brien er skummlet god! Nam nam, elsker ost og kjeks.

Tvi tvi med fagprøven! Lille Martinius er bare sååå bedårende søt! Han ligner faktisk litt på sønnen til en venninne som jeg var helt forgapt i :)

Snuffeldyret sa...

Jeg har satt ut to brett med plantebanr på trappa, der er det overbygd. Har dekket de med dobbel fiberduk. Selv -2,4 har ikke tatt knekken på de.

Den stien din ble kjempefin, jeg har for mye snø enda til å få gått igang med hageplanene..

Merethe sa...

Det er gøy å følge med deg og hagen. Du gjør det så fint og ordentlig. Lekkert med slike ganger i hagen. Når du graver disse gangstiene,legger du da noe mellom jorden og grus/singel?
Og disse "veggene" dine av armeringsjern... mange tips å finne hos deg ser jeg. :) du er en inspirasjonskilde!

Lene fra Lillehammer sa...

Hei og tusen takk for mange hyggelige tilbakemeldinger, det setter jeg stor pris på. Til deg Ninni, takker og bukker for gode tips, det skal tas til etterretning.
Ellea, steinene har svigers plukket langs Lågen og jeg har også plukket en del langs Mjøsa, så det har blitt mye stein her i garden.
Og til deg Merethe. Jeg graver bort torva et lite stykke ned (lurt å gjøre det nå ettersom gresset ikke har fått etablert seg skikkelig enda etter vinteren og er derfor lett og få opp). Jeg vil tippe jeg har gravd bort ca. 7-8 cm, deretter la jeg på duk og til slutt fylte vi på med grus (0-16mm veigrus).

Nina i Paradiset sa...

Syns hagen din ser kjempespennende ut!
Jeg husket ikke hva navnet på syrinen var, men husket hvor jeg kjøpte de, selvsagt! (jeg skulle fortelle derg det på mail, men hadde helt glemt det...) Navnet er SYRINGA reticulata, "New Summer syringa01
Amur Tree Lilac 7.5m Zone: 3
Native to Korea, Manchuria and SE Siberia. Very fragrant yellowish-white flowers in large loose clusters in early summer. Shiny, cherry-like bark is interesting in winter. Very precocious; flowering within 2-3 years from seed. " Gardens North! Sådd i fjor, da jeg kune sådde to sorter, begge trær. Den er hardfør hos deg, men bør nok overvintre inne en vinter til, kanskje....? (-spør noen som har litt mer erfaring om dette)
Ellers er det jo ikke akkurat sjakktrekk å anlegge dam før ungen(e) er på alder med tvillingene (5 år) men jeg skal sette opp ett midlertidig gjerde med port til den delen av hagen til neste sommer da. Området med lekeplassen/dukkehus ligger jo på den andre siden av hagen, ved hovedinngangen da, så det går greit. Dammen virker jo som en magnet på de aller fleste ungene, og de kan være ganske store før de finner ut at det IKKE er lov å kaste steiner el. nedi den!
Klem!!

purglede sa...

Hei!
Så fin grusgang du har fått! En slik en vil jeg og ha!!! Men hvordan gjør jeg det?? Har du noen tips å gi bort eller hvor jeg kan finne en "forklaring"? Har leita alle steder føler jeg, men finner ingenting om det oe sted, leiter jeg på feil sted????
Ha en flott blåsbortdag (det har vi her på toten i allefall, men sola skinner så jeg klager ikke:))

shabby chic og lavendel sa...

Heisann.
Ja her hos deg endte eg altså opp i min søken etter grusganger i hagen. Fant et bilde på nettet og tenkte at her er jo grusveien eg ønsker meg. :O)
Og tipp topp av alt er jo at du også har oppgitt str. på grusen. Det er veigrus eg også er ute etter:))
Når eg spør etter grus til hageganger er det den store fæle grusen de foreslår, og det vil eg jo IKKE ha.
Skal kikke meir her inne når eg først er her.

Ønsker deg en trivelig dag!
Catharina