tirsdag 24. mars 2009

Pelliseksperter - jeg trenger råd!

Ja nå har jeg kikket på pellisene mine og det ser desverre ut til at de fleste har avgått med døden, unntaket er de litt eldre pellisene og som allerede hadde grove stilker og som er noen år gamle. Alle de jeg kjøte i fjor vår klarte seg ikke gjennom vinteren. Dette gjelder:

Alle disse hadde fremdeles veldig tynne greiner da de ble tatt inn for overvintring og hadde kanskje ikke fått etablert seg skikkelig til tross for at de hadde kjempeflott blomstring forrige sommer. På noen av de var stilkene helt myke og når jeg klippet av en bit var de helt innhula innvendig, altså akkurat som et sugerør. Noen av de som det var litt tykkere stilk på var helt tørre og brune inni. De har blitt overvintret i kjeller som hele tiden har vært mørk og jeg har vannet moderet, kanskje bare et par ganger. Hadde det vært større sjans for at de hadde overlevd dersom jeg heller hadde latt de stå i stuevinduet gjennom hele vinteren? Uff, dette var ergelig så nå får jeg vel bare gå inn å bestille nye pellisstiklinger da, for det er noen av disse jeg kunne tenkt å ha igjen.

3 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

De jeg har som klarte seg best, sto i vinduskarmen i kjelleren, ikke nedklippet!
Forrige vinteren sto alle i plantrommet under noe lys. Da døde ingen!
Jeg har, som nevt i mail, noen stiklinger til deg, men denne vinteren ble jo en hektisk og anneledes vinter, så mange mine har også dødd. Fikk ikke Planterommet i orden før i januar, og da var det for sent for endel pingler...!

Snuffeldyret sa...

Jeg er nok ingen pellis ekspert..

Men mine har stått i kald kjeller uten lys siden desember. I februar slo jeg på lyset og har startet å vanne litt forsiktig. Har hatt liten pellis død i vinter, de som har gått ut for meg har fått black leg..

Alltid kjipt når favorittene dør. Har desverre ingen av de som døde for deg så jeg kan ikke hjelpe deg med stiklinger.. Ja ja godt en kan kjøpe nye :-)

Lene fra Lillehammer sa...

Har sendt deg mail Nina og tuusen takk for tilbudet!
Det blir nok noen pelliser i gutua i år også men det er så leit når de dør, men slik er livet! Neste vinter skal jeg ihvertfall ta bedre vare på de!